söndag 19 oktober 2008

just.nu

Mina senaste inlägg har nästan bara handlat om film. Men självklart händer det annat i mitt liv. Tänkte ge mig på en liten sammanfattning av vad som händer just nu.

Jag har kommit en bit på mitt andra och sista år på Masterprogrammet i Biomedicin. Sedan höstterminens start har jag gått en kurs som kallas naturlig immunologi (15 hp). Där gör jag ett projekt i en forskningsgrupp på skolan som forskar om komplementsystemet, som är en del av vårt tidiga immunförsvar. Där gör jag en liten del i en doktorands forskningsprojekt och tycker att det är jätteskoj. Det har varit mycket praktiskt och självständigt arbete och det känns kul att jag verkar klara det hyfsat bra det också. Jag har ju alltid varit mer för det teoretiska än det praktiska, gillat böcker mer än laborationer. Men det här var inte så dumt det heller. När man får göra ett längre och friare projekt där man kan planera själv är det riktigt skoj. Jag trivs väldigt bra i den här lilla forskargruppen och de är så snälla, roliga och hjälpsamma allihopa. Det ska faktiskt bli riktigt sorgligt att lämna dem efter de här tio veckorna är slut vilket är ganska snart. En sak jag kanske inte kommer sakna så mycket är timmarna jag spenderat sittande i ett kylrum för att samla upp vätska i små rör. Kanske därför jag varit förkyld den senaste månaden... Men det ger väl bra träning inför vintern som närmar sig med stormsteg. Dessutom har jag fått lära mig att jag inte är speciellt lämpad för att lämna blod. Fick spendera en stund liggande på labgolvet när det svartnade för ögonen och susade i öronen när jag lämnat några rör blod till mitt experiment. Det var ingenting min kropp verkade gilla och jag var ganska snurrig resten av dagen.

Brevid den kursen (och lite i somras) har jag läst in en grundkurs i immunologi (7,5 hp) på egen hand. Skickade in hemtentan i lördags och fick precis höra att jag fått VG på kursen. Jätteskoj, och skönt att ha den biten överstökad. Det är alltid svårt att ha två saker att tänka på samtidigt, men nu kan jag jobba på att få ihop en skriftlig sammanfattning av mitt projekt.

I början av november börjar jag mitt examensarbete hos en forskningsgrupp på högskolan som forskar om zoonoser (infektionssjukdomar som kan smitta mellan djur och människa). Där ska jag vara fram till nästa sommar (30 veckor, 45 hp) och det är det sista jag gör på masterprogrammet. Det ska bli roligt och spännande, men det är alltid lite nervöst att komma till ett nytt ställe (den delen av högskolan har jag knappt varit på). En del av mig vill bara vara kvar i det trygga man lärt känna och där man vet att man trivs. Men jag har lovat mig själv att testa på så mycket jag hinner under de här åren på masterprogrammet för att kunna känna efter vad jag vill göra sen. Det är bara att hålla tummarna för att jag ska trivas. Annars har jag väl ändå lärt mig något av det.

Jag är i alla fall fortfarande väldigt sugen på att fortsätta med forskning efter masterprogrammet och det jag vill mest är att hitta en bra doktorandtjänst här i Kalmar. Håll tummarna med mig för att det ska dyka upp något bra och att de ska vilja ha mig.

Imorgon ska jag och Mats vaccinera oss. Thailandsresan börjar närma sig...

2 kommentarer:

Benny sa...

Skoj att kunna läsa lite detaljerat vad du sysslar med, vi hinner nästan aldrig prata om de här sakerna. Det låter mycket spännande.

Och grattis till din VG nyligen (men du är ju van...).

Tora sa...

Vad vore väl livet utan internet, bloggar och facebook. Då skulle vi nästan vara tvungna att ringa varandra. Helt galet.

Ja, allt är spännande nu. Fast jag har en liten förtroendesvacka så jag tvivlar lite på hur jag ska reda ut allt.