torsdag 8 november 2007

Stora familjen

Idag åker jag till Ronneby. Tänkte mysa där ikväll och imorgon och pyssla lite med keramik. På lördag ska jag, mamma, Embla och Charlie åka till skåne och fira morfar som fyller 70 och träffa hela stora familjen. det ska bli jätteskoj. Har massa små kusiner nu som jag träffar alldeles för lite. Ska bli en riktigt mysig helg. Sen nästa vecka blir det hårt slit igen när vi ska förbereda och planera våra små forskningsprojekt. Dessutom ska jag jobba på tisdagen och på lördagen tror jag. Jag känner mig ganska liten och förvirrad i skolan nu. Men det ska förhoppningsvis ordna till sig när jag kommer in i det mer. Jag blev lite mörkrädd igår när jag jämförde vad jag har läst för kurser med vilka kurser de andra i kursen har läst. De har lite mer erfarenhet och kunskaper inom genteknik och sånt där som vi pysslar med nu. Men jag vägrar bidra till att nivån sänks så jag ska bara jobba på ordentligt nu. Har plockat fram massa gamla kunskaper om allt som har med genteknik och virus och sånt att göra bara denna veckan. Sista året på farmaceutprogrammet gjorde vi mycket andra saker och inriktade oss på farmaci och tillämpningar så mycket har liksomfallit bort. Vi hann ju inte träna på de lika sakerna så mycket heller. Kolla jämförelsen nedan:

Farmaceutprogrammet 180 hp
År 1.
Introduktionskurs*, 7,5 hp
Allmän kemi, 7,5 hp
Organisk kemi, 7,5 hp
Biokemi, 15 hp
Human cellbiologi, 15 hp
Klinisk mikrobiologi, 7,5 hp

År 2.
Anatomi och Fysiologi*, 15 hp
Sjukdomslära*, 7,5 hp
Farmakologi*, 15 hp
Läkemedelskemi*, 7,5 hp
Biofarmaci och galenisk farmaci*, 15 hp

År 3.
Farmakoterapi med läkemedelsvärdering*, 15 hp
Samhällsfarmaci med kvalitetsstyrningssystem*, 7,5 hp
Läkemedelsrådgivning med beteende och kommunika- tionsvetenskap*, 7,5 hp
Examensarbete*, 15 hp
Tillämpad farmaci (apotekspraktik)*, 15 hp

Biomedicinarprogrammet 180 hp (ungefär det som mina klasskompisar har läst)
År 1.
Cellen – Introduktion till Biomedicin, 7,5 hp
Allmän kemi med oorg. och fysik. kemi, 15 hp
Organisk kemi, 7,5 hp
Biokemi, 15 hp
Cellbiologi, 7,5 hp
Mikrobiologi, 7,5 hp

År 2.
Anatomi och fysiologi, 15 hp
Organisk kemi, 7,5 hp
Genteknik, 7,5 hp !!!
Immunologi, 7,5 hp
Medicinsk mikrobiologi, 7,5 hp
Patologi, 7,5 hp
Bioanalys med fys. kemi, 7,5 hp

År 3.
Farmakologi, 15hp
Läkemedelsvetenskap, 7,5 hp
Molekylär medicin, 15 hp !!!
Medicinsk bioteknik, 7,5 hp !!!
Examensarbete, 15 hp


Fast deras program såg inte ut exakt sådär, de har inte gjort examensarbete än för de tillhör fortfarande det gamla systemet så de läser sitt fjärde år nu och gör exjobb till våren. Men det är ändå lite skrämmande hur mycket mer träning de fått på vissa saker. Men som sagt hårt arbete är det som gäller nu. Kan inte få allt serverat på guldfat :)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Just det.

En fråga till dig som kan, vad är en stereoid vad gör den och hur fungerar den? Innehåller adrenalin stereoider? / en ninjig vän!

Anonym sa...

Hej. Jag funderar på att läsa till farmaceut så har nu några frågor till dig. Går du farmaceutprogrammet i Kalmar? Är det svåra kurser/lektioner? Hur är utbildningen i övrigt? /Marielle.