torsdag 15 november 2007

genteknik för de lite mindre

Har inte haft så mycket tid att blogga och har det inte idag heller. Men här kommer ett litet utklipp ur min dag. Kursen jag läser nu består till stor del av ett projekt. Jag och min kurskompis Andreas ska göra ett projekt där vi ska uttrycka och rena fram ett protein från ett litet virus med hjälp av E.coli bakterier. Det ska bli skoj att få labba och bli lite mer van vid det. Det känns roligt att få göra ett riktigt projekt som det finns behov av för en forskargrupp.

Beskrivning av vårt projekt för de lite mindre: Ta följande gosedjur och blanda ihop med lite buljong. Tillaga några timmar vid rätt temperatur och välj sedan ut de godaste bitarna och spara dem.

(Ett litet virus)

(E. coli bakterie)

3 kommentarer:

Benny sa...

Så spännande!

Men vad är "uttrycka", "express"?

Fin förklaring för de minsta!

Tora sa...

Uttrycka innebär ungefär att arvsmassan (DNA, men det finns även något som kallas RNA för virus som ser lite annorlunda ut) avkodas till en aminosyrasekvens, och aminosyrorna bildar tillsammans ett protein. Så ännu kortare betyder det att man gör protein med arvsmassan som mall. I vårt fall har vi en liten bit av virusets arvsmassa som motsvarar ett enda protein och får en bakterie att bli proteinfabrik med den lilla virus-arvsmassan som mall. Smart va :)

Anonym sa...

Waaaoow, Tur att Maja o jag har dej i soffan när vi kollar på Grey´s (medicinspråk ftw!) hihi! kram!