söndag 24 februari 2008

Before Lost

söndag kväll...
tänkte skriva ner en snabb uppdatering innan vi ska kolla på Lost.

I fredags kväll hade hade jag ett litet tårtkalas här hemma. Eller, kalas ska det nog inte kallas. Men jag hade lovat att bjuda på tårta nu när jag fyllt år så jag höll mitt ord och gjorde en tårta. Lisa, Joppe, Seth och Tommy var här och vi spelade PS3, åt tårta, drack lite vin och sjöng Singstar. Mycket mysigt tycker jag.

I lördags var en riktigt slö dag. Jag försökte komma någonvart med mitt skolarbete men lyckades ägna tiden åt att lyssna in mig på massa ny musik. På kvällen tittade jag och Mats på film.

Idag har jag jobbat på sjukhusapoteket. Det var väldigt mycket att göra och fullt med folk nästan hela tiden så jag är ganska trött nu. Sedan jag kom hem har jag i stort sett bara suttit i soffan och tittat på film.

Helgens godaste:
tårta (med smak av sommar) eller chokladmuffins som Mats köpte till mig igår.
Helgens roligaste: Eddie Izzard (tack för lånet Seth)
Helgens känsla: ganska bra, men lite stressad över skolarbetet
Helgens dåliga samvete: Mitt projekt i skolan som fått för lite tid fast jag egentligen tycker det är jätteintressant
Helgens framtidsplan: Försöka komma ut i naturen och njuta av vädret nu under våren. Picknick är underskattat! Några andra som är med på min plan?
Helgens nyhet
: Hittade ny musik från gamla grupper
Helgens duktiga: Att jag planterade om och fixade med växterna här hemma.
Helgens jobbigaste:
att jobba
Helgens lärdom:
ta aldrig något för givet innan du har kontrakt på det...
Helgens längtan
: till nästa helg när Affi kommer hit
Helgens katt (ja, jag vet, jag är crazy cat lady): När jag skulle somna i lördags hörde jag prasslande från jackorna i hallen och efter ett tag fick jag gå och kolla vad det var. Då var Tassmin uppe på hatthyllan och måste på något sätt hoppat upp och hängt sig i jackorna och sedan klättrat upp dit för det är väldigt högt upp.
Helgens filmer
:
The nines: http://www.imdb.com/title/tt0810988/
Väldigt intressant film som sätter igång tankeverkstan. Kändes väldigt aktuell och ganska nyskapande. Vill inte säga något mer om den med risk att förstöra om någon vill se den. Mycket sevärd, till och med värd att se igen.
Before sunrise: http://www.imdb.com/title/tt0112471/
Before sunset: http://www.imdb.com/title/tt0381681/
Två filmer som hör ihop och utspelar sig med nio års mellanrum, lika länge som det var mellan filmernas produktioner. De handlar om en kille och en tjej som möts av en slump och spenderar en natt tillsammans. Den andra filmen handlar om när de möts igen efter nio år. Hela filmerna består i stort sett bara av dialog mellan dessa två och hur de lär känna varandra och sig själva. Mycket känslor och kärlek men på ett lite annorlunda sätt. Jag har alltid varit svag för filmer gör en djupdykning i karaktärer, deras känslor och händelser i deras liv utan att lägga till så många andra element. Det kan gärna vara en spännande handling men som man når fram till genom karaktärernas samtal och berättelser där nästan hela handlingen utspelar sig i t.ex. ett rum eller ett hus. En intressant film från samma regissör är Tape (http://www.imdb.com/title/tt0275719/) som verkligen faller in i beskrivningen ovan.

2 kommentarer:

Benny sa...

Ja, mer natur låter bra!

Men vad var det du inte hade kontrakt på?

Tora sa...

jag har ju inte skrivit kontrakt för jobb i sommar ännu fast vi i stort sett kommit överens redan i januari. igår träffade jag chefen och då hade det dykt upp lite problem, eller rättare sagt så skulle det bli en ny chef nu. men jag hoppas fortfarande att det löser sig. hon skulle försöka bestämma exakt om sommaren så fort som möjligt.