torsdag 21 februari 2008

torsdag kväll...

... kände att jag skulle uppdatera bloggen.

Förra helgen var jag i Ronneby för att fira min födelsedag och vara med på keramikhelgen. Vi var inte så många på keramikhelgen denna gången, det var jag, mamma, Sara, mormor och Bodil. Det blev inte så mycket keramik för mig heller. Hade gjort det mesta jag hade i huvudet när jag var i Ronneby några veckor tidigare så nu blev det bara lite glasering. Om man är nyfiken på bilder från helgen så har Sara lagt ut massor på Facebook under Känslans verkstad. På fredagen firade vi min födelsedag med middag på kvällen. Pappa och Annette var också där då och det var de som stod för det mesta av matlagningen den kvällen. Mats var självklart också med. Det var trevligt och gott! På kvällen tittade jag och Sara på film (Thank You for Smoking).

På lördagen blev jag firad av Mats familj med mat och presenter. Mycket trevligt det också. På lördagskvällen spelade vi Settlers och sen kollade jag och Sara på film igen (Kill Your Darlings). Mysigt att få vara lite med Sara, det var ett tag sedan nu. Fast jag också Sara har nästan alltid haft ett "distansförhållande". Det kan bli ett tag mellan gångerna man ses men då blir det desto roligare när man väl träffas. På söndagen åkte alla som varit på keramikhelgen hem. Men jag stannade ända till tisdagen. På söndagen tog jag det lugnt på Villagatn och kollade på film på kvällen (Cold Creek Manor och En långvarig förlovning). Nu när jag var där lite längre fick jag mer tid med min älskade söta fina Embla. Vi hann spela lite spel, mysa, ha sminkskola, och jag hämtade henne på fritids på måndagen. Hon har blivit så stor. Det har gått väldigt snabbt nu den senaste tiden, hon tänker så mycket själv nu och är uppmärksam på massa saker man säger och ställer smarta, oväntade frågor.

En bild från helgen på de glada systrarna:
På måndagen hann jag träffa Micke på stan och ta en fika och gå en ganska lång runda i det underbara vårvädret. Det var väldigt länge sedan jag träffade Micke så det var självklart jätteroligt att umgås lite med honom och höra vad som händer i hans värld. På eftermiddagen hämtade jag som sagt Embla på fritids och sedan åkte hon och jag till pappas och Annettes nya hus och åt middag med dem. Senare på kvällen träffade jag Micke igen och Johan för att titta på film hemma hos Johan. Jag och Johan har pratat om att vi skulle försöka få ihop en äkta gammal filmkväll med det gamla gänget. Nu var det så sent påtänkt så det blev bara vi tre, men det kan ju räknas som en light-version i alla fall. Myspys var det även om filmerna vi valt ut var riktigt dåliga :)

Något kort om skolan: Jag går fortfarande kursen patofysiologi. Just nu och resten av kursen håller vi på med individuella projekt om någon sjukdom och jag har valt att jobba med depressioner (eller förstämningssyndrom rättare bestämt). Så nu sitter jag med högavis av böcker och artiklar och gräver ner mig i kunskap och forskning om depressioner. Väldigt spännande såklart. Men det är inga lätta saker att sätta sig in i eftersom det finns så många frågetecken fortfarande och så många olika teorier och det är ett helt komplex av faktorer som ligger bakom depressioner. Det är inget enkelt förlopp som leder dit och det är troligtvis stora skillnader mellan olika individer. Lite av min inriktning just nu är ärftligheten (det genetiska) bakom depressioner och andra psykiska problem vilket jag av personliga skäl tycker är lite extra intressant. Det är roligt att äntligen få lägga lite mer tid på att sätta mig in i de psykiatriska sjukdomarna. Jag vet inte om det är det jag vill jobba med sen, men det är absolut ett av mina stora intresseområden. Jag plockade fram mina gamla böcker från när jag läste psykologi för att få ett annat perspektiv på depressioner och en kontrast till det rent naturvetenskapliga som jag jobbar mest med nu... alltid nyttigt.

Jag tycker verkligen om att jobba så här självständigt och det är väldigt intressant, men tyvärr har jag varit väldigt ofokuserad och trött den senaste tiden. Det har varit mycket annat i tankarna och lite läkarbesök hit och dit som har stulit tid från studierna. Men jag ska försöka bli bättre nu.

Oj, nu blev det ett sånt här långt inlägg igen, det var inte meningen. Men när jag väl börjar skriva rinner det bara ur mig. Ska försöka bli bättre på att skriva kortare och oftare. Men det funkar kanske inte för mig. Nu tänkte jag i alla fall sova, imorgon är en ny dag.

Inga kommentarer: