torsdag 30 augusti 2007

onödigt inlägg

Jag är egentligen för trött för att skriva. Tänkte egentligen bara att jag skulle länka till mitt program om någon, t.ex. mamma vill läsa om vad jag har framför mig. Men det gick inte att länka dit så här kommer det viktigaste.

Master/magister i biomedicin 120 hp
År 1.
Vetenskaplig metodik, 15 hp
Cell- och molekylärbiologi med nanobioteknologi, 15 hp
Patofysiologi, 15 hp
Virologi, 15 hp

År 2.
Immunologi, 15 hp
Examensarbete, 45 hp

Den vetenskapliga metodikkursen som jag har börjat med nu består av 6 delkurser. Philosophy of science + Research methods, Research ethics, Literature searching, Laboratory safety, statistics och Oral presentation skills. Blir nog en hel del hårt arbete nu och många muntliga presentationer på engelska som är något nytt för mig. Det ser jag väl inte riktigt fram emot men det är säkert bra att ta sig genom det. En av uppgifterna jag har nu är att jag ska göra ett eget förslag på ett forskningsupplägg och skriva och presentera en "research proposal". Det är ju inget projekt jag måste göra på riktigt sen, vi ska bara träna på planeringen, men det måste vara möjligt att genomföra på ca 40 veckor. Någon som har ett förslag på ett forskningsprojekt inom biologi, biomedicin, kemi, farmaci som kan passa? :)

Ikväll har Lisa varit här och kollat på The Descent. Det var nog fjärde eller femte gången jag såg den nu. Nästan lika spännande fortfarande.

Till mamma: Jag ska fråga efter råttor år dig i vår djuraffär.

Imorgon är det fredag. Härligt. Kanske blir det en helg med resten av Twin Peaks, Inland Empire och kanske till och med Zodiac. En del av mig känner väldigt mycket för att åka till Ronneby och mysa på Villgatan och pyssla med keramik och gå ut i skogen och plocka svamp. Men jag tror att delen som vill vara hemma och ta det lugnt är starkare. Får se hur det känns imorgon.

natti


3 kommentarer:

Unknown sa...

Ja, kolla om de är fina...Fråga efter uppfödaren...
Imorgon ska vi shoppa i karlsham, en massa nya affärer vi aldrig varit i, så ha det så bra i tv-soffan Thora. Ang kurslitteratur så tror jag Bodil precis har läst samma kurs...
Kram Ina

Tora sa...

Jag frågade i båda våra djuraffärer och ingen av dem hade råttor. Det finns 1 annons på blocket från en privatperson i kalmartrakten men det var inga bilder.
Ha det så roligt i karlshamn, hoppas ni hittar många bra saker.
kram till min älskade mamma

Benny sa...

Det ser ut bli två spännande år! Du kommer att lära dig mycket och få många bra erfarenheter. Men kanske blir det bitvis mycket jobb.
Läser du en kurs åt gången, eller ligger båda 15hp-kurserna parallellt under hela hösten?

Hoppas vi ses en hel del under fff.