onsdag 23 januari 2008

ny kurs, mer jobb och en ny besatthet

Nu är kursen cell och molekylärbiologi med nanobioteknik avklarad. Jag sa till Mats när kursen började att om jag klarade mig genom den och blev godkänd så skulle jag vara riktigt stolt över mig själv eftersom det skulle bli en utmaning för mig med min avsaknad av vissa förkunskaper. Nu är den avklarad och jag är godkänd och känner mest att... jaha nu var den slut...

Vi började en ny kurs i måndags, Patofysiologi. Vi innebär jag och min klasskompis Elina, klasskompis i singular för det är bara vi. Det ska bli skoj, i det området känner jag mig mer hemma och det kommer vara mycket eget arbete och eget ansvar och det gillar jag. Bara för att det kändes som det skulle vara så mycket tid över fick jag för mig att höra av mig till sjukhusapoteket för att höra om de behövde en extra farmaceut några gånger under våren. Det behövde de så jag har jobbat några timmar idag och ska jobba imorgon kväll. Sen får jag se hur det blir. Har sagt att jag vill ägna dagarna åt skolan så att jag bara kan rycka in nån helg ibland men jag är ju ganska dålig på att säga nej. detta blir bra träning för mig. Har redan tränat lite på att säga nej. Idag anmälde jag mig till en kurs i växtbaserade läkemedel som ska gå på kvartsfart under våren. Det ska bli intressant och troligtvis inte speciellt svårt. Men den stora frågan är ju hur jag har fått för mig att jag har så mycket tid. Jag som alltid sett till att få så mycket ledig tid som det går. Men jag hoppas att det kan bli en bra blandning för mig och att det ska funka. jag måste bara komma ihåg att prioritera kurserna i masterprogrammet för de är ju viktigast. Jag har ordnat så att jag har sommarjobb på apotek här i Kalmar också, troligtvis sjukhusapoteket. Känns bra. Jag har sagt att jag vill vara ledig större delen av juli så att jag ska få mig en ordentlig semster när Mats också är ledig. På tal om semester har jag hämtat ett ton resekataloger som jag har drömt mig bort med. Förhoppningsvis kan det bli en resa i år... till sol och värme. Fast det blir nog inte i sommar, beror på vart vi ska. Men vi är båda väldigt sugna på Thailand.

Igår var Lisa, Maja och Elina här och kollade på Grey's Anatomy. Det var jättemysigt. Roligt att Elina (min klasskompis) också var med. På tal om serier har jag hittat en ny favorit. Jag och Mats har börjat kolla på Dexter. Eller börjat kolla är kanske fel att säga för vi slukade hela första och andra säsongen och såg det sista alldeles nyss. Jag har varit nästintill besatt... haha... låter farligt med en sån serie. För er som inte vet handlar den om en seriemördande rättsmedicinare. Men det är en jättebra, intressant och fängslande serie. En av sakerna jag fascinerats mest av, förutom att det är sjukt spännande, är hur äkta och mänskliga alla karaktärer är. Just för att Dexter är en känslokall psykopat (tror han själv i alla fall) så blir varenda liten känsla hos honom så äkta och stor. Han karaktär växer för varje avsnitt och naglar sig fast.


I helgen bär det av till Ronneby. Jag ska mysa med mamma och familjen och pyssla med keramik. Det ska bli så härligt, jag längtar efter det där lugna skapandet nu. På lördagen ska jag fira Jerry som fyllde år i måndags. Ska bli skoj det också så klart.

Inga kommentarer: