torsdag 3 januari 2008

jul och nyår

Nu är vi tillbaka i Kalmar efter jul i Ronneby och nyår i Lund. Det har varit väldigt mysigt och roligt. Jag tillät mig att ta riktigt ledigt och hade inte med några skolsaker. Julen var lugn och trevlig. Vi firade med Mats familj hemma hos hand föräldrar och hade till och med "inhyrd" tomte som delade ut klapparna.
Mats fick till den bästa kameravinkeln :)

Det var i alla fall dagar fyllda med ätande, sovande och läsande. På juldagen var vi hemma hos Micke ( i hans föräldrars hus) vilket börjat bli lite av en tradition. Det var trevligt som vanligt. På annandagen gick vi en lång runda i Ronneby med Jerry och på kvällen var vi hemma hos Mats syster + man + barn och åt och spelade spel.

Hittades under promenaden med Jerry
(Don't feed him! He'll only follow you home.)

Den 27:e åkte vi med tåget ner till Lund och där var vi fram till igår. I Lund var det en hel del pysslande och förberedande för pappas 50-års fest som var på nyårsafton. Men jag och Mats hann med en dag i Malmö och en shoppningdag på Nova. Det var roligt att kunna vara med i Lund och hjälpa pappa med festen. Det blev riktigt lyckat tycker jag.


Igår kom vi som sagt hem och då hann vi mest packa upp och sedan läste vi Harry Potter resten av kvällen. Som jag skrivit innan läser vi nu den sista Harry Potter- boken högt tillsammans. Nu närmar det sig slutet (bara 80 sidor kvar) och det väldigt spännande så det är svårt att slita sig. Men jag blir lite trött i halsen av att läsa högt så länge, speciellt på engelska. Mats har blivit kanonförkyld så han kan inte läsa nu. Idag skulle vi börja vara duktiga med alla skolsaker som ska göras. Det började med att vi sov till ett, låg och pratade ett tag, åt frukost länge (jag var ju tvungen attt läsa lite också). Nu är klockan sex och jag har inte satt igång ännu. Ja, ja, det ordnar väl sig. Stackars Mats fick gå och kura ner sig i en filt nu för han hade sån frossa från förkylningen. Jag kanske skulle ta och läsa lite för honom..hihi.

Jag måste nog börja tänka på att laga mat. Vi har blivit så bortskämda nu när vi har varit hos våra föräldrar ett tag och fått maten serverad. Nu börjar vardagen igen. Men det är ändå skönt att komma hem till sitt eget kära hem.

1 kommentar:

Benny sa...

Härliga 10 dagar ni haft, utan pluggande och med en massa trevliga människor! ;)
Ja, det är ju medmänniskorna som är viktigast. Att vårda sina relationer med de närmsta är viktigt. Men hoppas också att du fått kraft att ta tag i studierna igen idag!
Tack för all hjälp med festen, och med idén om 50-års-boken!