tisdag 20 januari 2009

Torrevieja

De senaste dagarna har jag haft en otroligt stark längtan till Spanien, eller närmare bestämt till huset i Torrevieja. Jag har frågat mig varför det är så speciellt att komma dit. Det är inte bara att det är varmt och skönt. Svaret, efter lite funderande, blev att det huset och omgivningarna är barndom för mig. En magisk bit från barndomen. Ni har säkert alla något som fortfarande är omgivet av ett speciellt skimmer i tankarna. Något som alltid kommer förbli speciellt. Jag har ju inget hus som jag växt upp i som jag fortfarande kan återvända till. I och för sig är hela Djingis med dess trälådor och grönområdet fortfarande skimrande och magiskt för mig. Men inte riktigt lika starkt som huset i Torrevieja.

Jag tror att det var en dröm som satte igång längtan denna gången. Jag drömmer väldigt ofta om Spanien. Men då är det inga drömmar om att ligga på stranden eller bada i havet. Det är drömmar om att pyssla i huset, spola av altanen och att handla. Tänk att handling kan kännas så mysigt. Om jag någonsin skulle drömma om att handla på Maxi här i Kalmar kan jag nästan garantera att det inte skulle vara en behaglig dröm. Men att handla i Torrevieja i drömmarna är magiskt, precis som allt annat där. Kan ni gissa vad jag alltid handlar i drömmarna? Yoggi såklart. Så just nu går jag runt och längtar efter att sitta på altanen, känna de speciella lukterna och äta yoggi och dricka jordgubbsmjölk. Jag hoppas jag kan få tid och råd att ta mig dit i år.

Jag på altanen i Spanien för några år sedan (tiden går snabbt).
Självklart är jag i full färd med att sätta i mig en yoggi.

"äta yoggi, äta yoggi"

1 kommentar:

Benny sa...

Åh så härligt. Jag blir också väldigt sugen på att resa dit när jag läser detta.
Huset är ganska exakt lika gammalt som du, vi (Thore&Elsa) köpte det nybyggt och det måste ha varit ungefär när du föddes. jag hade inte varit där innan du var med, och första gången du var där var du drygt ett år.