söndag 2 mars 2008

äkta filmhelg

Nu har en vecka till gått. En vecka med mycket skola, pestens tid och en äkta filmhelg med min kära Affi som varit här i helgen.Det har varit en helg fylld med film, godis och kanna efter kanna med te. Nu har Affi åkt hem (snyft). Men ikväll kommer Lisa, Elina och kanske Maja hit och kollar vidare på Anatomy så då blir det myspys igen.

Veckans godaste:
hemmagjord banankaka
Veckans roligaste: M-O-O-N, that spells Popsi (det är lugnt om man inte fattar)
Veckans känsla: lättad över att ha tagit mig förbi en av kursens tre delexaminationer (45 min presentation om depressioner) och det gick bra och lärarna var nöjda
Veckans dåliga samvete: att jag inte har tränat på jättelänge
Veckans framtidsplan: inte skjuta fram skolarbete
Veckans duktiga: att jag fick ihop en presentation som jag och lärarna blev nöjda med
Veckans jobbigaste:
att stressa ihop en bra presentation
Veckans lärdom:
låt aldrig en tvåliters vattenbringare stå på kanten av ett bord med en sjukt absorberande matta under när du ska dammsuga...
Veckans längtan
: ut i naturen
Veckans katt: Det är ju välkänt att katter tycker om möss. Men Tassmin hittade sin egen personliga vinkling när hon i fredags väldigt stolt kom dragandes med en musmatta hon hade hittat och låg och tuggade på den en bra stund
Helgens filmer
:
Dold identitet: Italiensk film med om en kvinna med trasig och fruktansvärd historia som är på jakt efter något som kan ge henne en gnutta värde tillbaka. Väldigt intressant uppbyggnad av filmen som bitvis gav Hitchcock-känsla. Bra, gripande och spännande film men väldigt hemsk.


Hatchet: Underhållande film som var någon slags parodi/hyllning till gamla skräckfilmer i stil med Fredagen den 13:e. Snygga effekter och ganska rolig bitvis. Började bra men efterlämnade en smak av kortfilm.



Taste of tea: Japansk Feel-good-film av regissören till Funky Forest som vi såg på fantastisk filmfestival i höstas. Denna filmen var något stillsammare än Funky Forest men ändå rolig och fylld med tokiga japaner och galna historier fast bara kretsande runt en familj boende på landsbygen. Den blev dock något seg bitvis eftersom den var väldigt lång. Efterlämnade en fin känsla i alla fall vilket kunde behövas inför kvällens två andra filmer.

The dead girl: Helgens bästa film. Väldigt stark och äkta film om kvinnor i utsatta livssituationer, kvinnor på olika sätt hamnat på väldens baksida. Filmen består av fem personers historia med en död kvinna som länk mellan deras liv. Mycket bra skådespelare nästan rakt igenom.



Ichi the killer: Asiatisk bloddrypande film av Takashi Miike som gjort sig ett namn med sina något extrema filmer. En film som länge stått på min "att se" lista. Affi fick syn på den på min lista och sa att hon också tänkt att hon vill se länge den så då fick det bli så. Jag hade hoppats att den skulle vara bättre som film men den var egentligen precis så som jag trodde den skulle vara. Den hade en del roliga scener och delar av värde, men det var mycket jag inte tyckte om också. Visst att jag ser mycket hemska filmer med våldsamma scener men här fanns mycket jag hellre hade varit utan och som jag gärna besparar andra ifrån. Inte en film jag rekommenderar till någon annan än de som redan tänkt att de vill se den av nyfikenhet precis som jag. En film som tillsammans med The dead girl och Dold identitet får en att önska att filmen överträffar verkligheten. Men som talesättet säger är det tyvärr säkert tvärtom.

2 kommentarer:

Benny sa...

På tal om katt och mus... vi kanske skulle låna era katter en vecka för att bli av med råttorna. Vi har råttor under vasken i Lund, de har ätit sönder diskmaskinslang och avloppsrör. Anticimex har varit här men de satta bara några fällor och råttorna är nog för intelligenta för att fastna i dem!

Tora sa...

ajdå... hur har de kunnat ta sig dit? det är ju moderna hus. tror tyvärr inte att våra katter skulle vara till så stor nytta, råttorna skulle säkert äta upp dem istället ;)