torsdag 10 april 2008

exjobb??

Just nu är det mycket funderingar kring valen som måste göras, framförallt vad jag ska göra för exjobb till hösten. Jag ska göra exjobb under 30 veckor (halva hösten 2008 och hela våren 2009). Det är lång tid vilket gör det viktigt att välja något som är roligt och intressant med en handledare/medarbetare som jag trivs med. Dessutom är det ett viktigt val för framtiden. Jag vet att det inte går att räkna ut allt i förväg och göra det perfekta valet. Men det går ju att göra mer eller mindre bra val. Det bästa är ju att göra ett exjobb som bygger en grund att fortsätta på med tex en doktorandtjänst. Som ni vet är ju det här med beslut inte min starka sida och inte min favoritsysselsättning.

Det verkar inte som det är svårt att få ett exjobb, det finns behov av oss (vi är ju gratis). Men det är ju så svårt att välja. Det är inte det att jag är ointresserad och tycker att allt är tråkigt, utan det finns så mycket intressant att välja på. Det är inte ens så att jag lyckats hitta ett område som jag vill hålla mig inom utan mina tankar är lika spretiga som en julgran. Jag känner mig som ett litet barn i en godisaffär som bara står och gapar över allt gott. Men nu måste jag skärpa mig. Annars blir det säkert som talesättet "den som gapar efter mycket...", att jag vill så mycket men inte kan bestämma mig så att jag förlorar chansen till det jag egentligen vill. För mig handlar det inte om hur jag ska göra valen för att bli så framgångsrik som möjligt, bli störst, bäst och vackrast. Det är inte det jag är intresserad av! Ni som känner mig vet att det är andra saker somär viktigast för mig. Jag vill bara hitta något jag kan känna att det finns en framtid med, trivas med, något som är stimulerande och intressant. Och självklart där jag kan ha ett trevligt liv utanför jobbet. Jag veeet, jag överanalyserar och tänker för mycket, det är ju bara att välja något och så får det bli som det blir...
... men det hade ju varit trevligt om det blir bra ;)

Jag har pratat med några olika lite kort om exjobb, och har fått något förslag på projekt. Jag träffade också en av våra proffessorer i farmakologi i veckan och öste ut mig alla frågor inför exjobb och framtiden som jag kunde komma på. Det kändes bra och jag fick lite bra tips för exjobb och eventuell fortsatt forskarutbildning. Jag har försökt strukturera en del av mina tankar inför framtiden och har bland annat kommit fram till:
*Exjobbet ska göras framförallt i Kalmar (jag kan inte släpa Mats hit och dit hursomhelst och nu har han jobb och vi trivs här)
*Efter min utbildning här skulle jag antingen vilja fortsätta med forskarutbildning (doktorandtjänst) eller hitta något intressant jobb tex på läkemedelsföretag. Här kan jag nog inte begränsa mig till Kalmar utan ska väl även ta in Lundtrakten i mina tankar.
*Områden jag just nu funderar på att göra exjobb inom och kanske fortsätta med senare:
- Virologi. Just nu är jag väldigt inne på det, kanske för att jag läser kursen virologi...hehe. Det är verkligen superspännande, fast lite läskigt. Ska höra mig för vad det finns för möjligheter.
- Immunologi. Väldigt spännande och vi har en bra immunologigrupp här i Kalmar. Kan vara bra även om man vill fortsätta med tex virus senare.
- Biokemi. Funderar på ett projekt jag blivit erbjuden som har med växtbaserade läkemedel att göra. Men det är egentligen lite utanför mitt utbildningsområde.
- Farmaci. Det jag egentligen kan mest om. Men då blir det nog inget labbarbete och det skulle jag vilja testa på.

Vi får se vad det blir av det i slutändan. Men det hade varit trevligt att bestämma sig så snart som möjligt så att man kan släppa funderingarna. Nu måste jag slita mig härifrån, har jag tyvärr en del läsande att göra inför morgondagen. Var bara tvungen att skriva av mig lite. Tankarna är som en karusell just nu där exjobbet utgör en del.

3 kommentarer:

Benny sa...

Oj vad du tar seriöst på ditt exjobb redan nu. Men det är bra. Jag tycker din lista på faktorer kring exjobbet känns bra men saknar en: vill du göra exjobbet inomakademiskt eller ute i industrin?

Tora sa...

eftersom jag bestämt mig för att göra exjobbet i kalmar har jag inte något val. det finns ingen industri av intresse här så det får bli inom akademin, vilket jag absolut inte har något emot. visst kan jag hitta nån forskargrupp som har samarbete med industirin så att man kunde få vara där lite hade det varit kul, men jag tror inte det är så stor chans.

Benny sa...

Jag förstår. Dock tror jag det är bra om projektet på något sätt anknyter till industri eller utvecklingsenheter utanför akademin, om det är möjligt. Bra både för dig och projektet. Det är även så att i "forskningssverige" trycker man mycket nu på samhällsrelevans, samverkan m.m.