lördag 12 april 2008

vinter, vår, sommar, höst

Våren är här på riktigt!
Idag när jag var ute och gick blev jag överväldigad av vårens framfart. Det är fullt med blommor överallt och buskar och träd börjar slå ut på allvar, fåglarna kvittrar och solen lyser. Våren är underbar. Jag är lyckligtvis beskonad från allergier och kan fritt njuta av hur naturen vaknar till liv. Visst längtar jag lite till sommaren, men sommaren innebär en stor dos av prestationsångest för mig. Det är så mycket man borde göra på sommaren, fånga varje dag och njuta av vädret, umgås, vara huslig och se och uppleva saker. Man samlar alltid på sig så mycket planer för sommaren men sen blir det aldrig som i tankarna. Därav prestationsångesten. Men utan den är sommaren såklart härlig, en frusen person som mig tackar inte nej till lite värme. Men än så länge är det vår, som i och för sig också innebär lite dåligt samvete och prestationsångest. Det är nästan som att så fort solen tittar fram så väcks massor av tankar och känslor inom mig som får mig att känna dåligt samvete för allt jag inte gör i den stunden eller i livet. På hösten och vintern är det fritt fram att sitta gömd under en filt, se på film och skjuta fram allt till ljusare tider. Men nu ska jag försöka njuta av våren... så mycket som passar och inte smida för stora planer som jag ändå inte fullföljer.

Anslutningsvis, en liten Tora som redan då njuter av solen och naturens under (fast utan prestationsångest).

4 kommentarer:

Benny sa...

Härlig bild, jag tror det är på backarna i Degeberga. Angående sommar och njuta, har du bestämt om tider för sommarjobb?

Tora sa...

det är tänkt att jag ska jobba mellan 9:e juni och 20:e juli. men sen vet jag inte exakta dagar under den tiden än

Unknown sa...

Bilden är från Sonarp.
Lycka till med beslutsångesten!

Tora sa...

jag har också alltid tänkt att bilden är från backarna.