tisdag 1 april 2008

Virologi

Jag har som sagt börjat en ny kurs. Virologi 15hp. Där ska vi lära oss allt som har med virus att göra. Precis som i förra kursen består kursdeltagarna av mig och Elina. Det blir inte så mycket vanliga föreläsningar. Kursboken, en 900 sidors tegelsten, eller virologernas bibel, ska vi beta av genom att vi själva turas om att presentera ett gäng kapitel varannan vecka för varandra och lärare. Jag ska hålla i den första presentationen redan på fredag och måste trycka in lite drygt 100 sidor och förbereda presentationen tills dess. Som sagt, fullt ös medvetslös på en gång. Fast jag hade vett nog att tacka nej till att jobba imorgon. Förutom de teoretiska delarna blir det en del labbande i kursen med virus och lite genteknik. Vi har inte riktigt fattat vad vi ska göra än, men det lät i alla fall knepigt men spännande när de nämnde de olika momenten lite kort. Men, men... vi är ju här för att lära oss. Idag var vi med på viruslabbet för första gången och infekterade lite celler (förhoppningsvis inte våra egna) med virus. Idag tittade vi bara, det är först nästa vecka vi ska labba själva. Vi fick lova att vi inte skulle bli med barn de närmaste veckorna för då skulle det vara obra att leka med virusen. En aning läskigt känns det, virus är mycket otäckare än bakterier och jag vet inte riktigt var jag har dem. Men det är inte så farliga virus, och doktoranderna själva hade inte blivit sjuka än så länge så det var ju betryggande :)

Mina labbkamrater fram till sommaren
(exklusive Elina som inte fick plats)

2 kommentarer:

Unknown sa...

Skrattat så att tårarna sprutar, du är så underbart duktig på att skriva så att man rycks med och bara älskar dig... Kan jag göra något för dig för att lätta på det mer tunga.... By the way, ska till Malmö och Sara nästa helg, ska kolla hennes arbetsplats...

Tora sa...

Roligt att du tycker att det är roligt :)

Hoppas du får skoj hos Sara nästa helg. Åker du dit själv?